Hoe zet je de kracht van foto’s in voor jouw bedrijf? Ik geef je de beste tips uit mijn boek ‘Jouw bedrijf in de picture’.
Fotografie bepaalt heel veel in ons dagelijkse leven, zonder dat we dat überhaupt in de gaten hebben. Als je een kookboek of de Allerhande doorleest is de kans groot dat een foto van een mooi stukje zalm of vlees beïnvloedt wat je die week of zelfs die avond nog eet. Als we op vakantie gaan laten we de foto’s op internet mede onze bestemming bepalen. Hoe zou het zijn als je jouw klanten ook op deze manier kunt verleiden om bij jou te kopen?
Hier moet je op letten bij het kiezen van foto’s voor je onderneming
Identiteit: Jouw persoonlijke identiteit en de identiteit van je bedrijf. Wat wil je uitstralen, wie zijn je klanten en opdrachtgevers? Bedenk ook wat je klanten belangrijk vinden. Wees je er ook van bewust wat men vindt op internet als ze jouw bedrijfsnaam zoeken.
Eén lijn: Gebruik niet een ratjetoe aan foto’s maar kies één lijn. Dus of zwart wit of kleur, liggende foto’s of staand, abstract of concreet. Of kies een thema voor je foto’s.
Bewust: Wees je bewust van wat een foto vertelt, door middel van kleurgebruik (warm / koud), lijnen (rommelig of recht toe recht aan), compositie (voorgrond, achtergrond, diepte).
ZIEN
Als fotograaf help ik al jaren ondernemers met de juiste foto’s voor het bedrijf. Zo heb ik talloze bedrijven geholpen: trainingsbureaus, restaurants, coaches en bedrijven zoals Rabobank en Heijmans. Met de kennis die ik hierin heb opgedaan heb ik nu speciaal voor ondernemers de unieke ZIEN-methode ontwikkeld: Zen – Ideeën – Experimenteren – Nu. Daarmee kun je in vier eenvoudige stappen de kracht van foto’s inzetten voor jouw bedrijf:
1. Zen
Neem de tijd om weer even terug naar jezelf te gaan. Wie ben je, wat straal je uit, wat vind je belangrijk? En nog belangrijker: wat vind je klant belangrijk en wat willen zij zien op je website?
2. Ideeën
Dit gaat over creativiteit, iedereen is creatief of kan dit leren. Hoe start je creativiteit op? Hieronder al een klein voorproefje.
3. Experimenteren
Je weet na stap 1 en 2 wat je belangrijk vindt en hoe je creatief kunt zijn. Nu gaan we experimenteren met de foto’s op je website en werken we een paar ideeën uit. Je kan op verschillende manieren spelen met foto’s om jouw punt duidelijk te maken. Door timing, door standplaats, door een deel van een foto te benadrukken, door tegenstellingen in foto’s, enzovoort.
4. Nu
Nu gaan we het concreet maken, hoe kom je aan foto’s?
Stockfotografie: met voorgaande tips weet je nu nog beter waar je op moet letten als je een foto uitzoekt.
Fotograaf: je briefing aan de fotograaf is nu nog duidelijker.
Zelf maken: bijvoorbeeld met dat kleine apparaatje dat je altijd bij je hebt.
En nu jij
Met deze oefening maak je zelf creatieve foto’s, op basis van een combinatie van onderdelen uit de ZIEN-methode.
Daar gaan we:
- Pak je mobiele telefoon en ga staan.
- Doe je ogen dicht.
- Haal even diep adem en ontspan, houd je ogen dicht en draai een kwartslag naar links.
- Als zometeen je ogen weer open doet, focus je op patronen, dit kunnen lijnen zijn, vormen zoals cirkels of vierkanten, schaduwen geven vaak ook mooie patronen.
- Zoek deze op / of kijk waar je oog als eerst op valt.
- Fotografeer dit op verschillende manieren, van verschillende standpunten.
- Okee, doe je ogen maar open en blijf nog even rustig staan en kijk naar patronen, lijnen, enzovoort, zie je iets wat je aandacht trekt, ga dan die foto maken.
Door even je ogen te sluiten en diep adem te halen, kom je snel terug bij je zelf. Door met je ogen gesloten een kwartslag te draaien heb je, zodra je je ogen opent een ander beeld voor je dan dat je de hele tijd al had, dit helpt je om op een andere creatievere manier te kijken.
Door te focussen op een bepaald onderwerp zoals patronen, zie je andere dingen dan voorheen (creativiteit). En door daar een foto van te maken, zie je hoe makkelijk en snel je zelfs met je mobiele telefoon al een goede foto kunt maken.
Deze foto kun je nu gebruiken bij bijvoorbeeld een blog over een lijn aanbrengen of orde scheppen in chaos, stapelen, net wat er bij jouw bedrijf past.
‘Jouw bedrijf in de picture’ is hier te bestellen.