Je toekomstige ik of je huidige ik
Onlangs maakte ik de portretfoto’s van een coach. Een geweldige locatie was hiervoor uitgezocht, eentje die helemaal paste bij de doelgroep. Het key woord van de shoot was stoer, ze wilde tenslotte stoer over komen, zodat haar potentiele klanten vertrouwen in haar zouden hebben, vertrouwen dat zij de klus kan klaren.
Gaandeweg de shoot viel me op dat ze zichzelf vaak klein hield, kleine bewegingen. Haar handen en voeten bij elkaar en zichzelf niet groot maakte. Dus met het woord ‘stoer’ in mijn hoofd probeerde ik haar groter te laten zijn, grotere gebaren. Zitten op een trap met de benen niet standaard lady-like over elkaar, maardat ging toch wat ver.
Power fotoshoot
Ik moest denken aan de ‘power poses’, dat zijn bepaalde houdingen die je zittend of staand aan neemt die je een gevoel van macht geven. En waarmee je je zelf ook kunt ‘opladen’ als je iets spannends moet doen, een moeilijk gesprek of spreken in het openbaar. Anyhow, ik probeerde haar in een power pose te laten staan en dat ging al beter, niet zo klein zoals zij zich van nature houdt, maar groter.
Ik besefte me dat het belangrijk is om te weten en je er bewust van te zijn hoe je overkomt en hoe je over wilt komen.
De foto’s van de shoot zijn prachtig geworden. Stoer, maar ook vrouwelijk en toch ook zoals zij is.
Authenticiteit
Maar naderhand bedacht ik me, wat is er nu eigenlijk echt belangrijk en wat wekt nu eigenlijk meer vertrouwen bij je toekomstige klant. Overkomen zoals diegene die je wilt zijn, of authenticiteit. Overkomen zoals je bent, ook al ben je nu wellicht nog niet de persoon die je ooit wilt zijn.
Ik denk persoonlijk dat laatste. We hebben allemaal onze specialiteit, allemaal datgene waar we in uitblinken en waar we groots in zijn, ook al voelen we dat zelf niet zo. Ik denk dat je het sterkst overkomt als je jezelf bent. En dat je dan ook precies die klanten aantrekt die bij jou passen.
Als we ons best doen, veranderen we naar diegene die we willen zijn, al dan niet met behulp van een coach, of we stellen al gaande ons beeld bij. Maar het gaat om het nu, wie ben je nu en welke klanten passen er nu bij je.
Wat denk jij?
Authenticiteit of alvast een kijkje in de toekomst en diegene zijn die je wilt zijn?
Hoe je jezelf kunt zijn tijdens een fotoshoot, dat is eigenlijk niet zo moeilijk, lees dan dit maar eens.
Deze foto’s zijn willekeurig bij de tekst gezocht / geplaatst.