Utrechts Kracht: Nienke

Bianca Kracht 0 Comments

Voordat ik naar Nienke ga heb ik haar LinkedIn profiel bekeken. Wauw! Zij is in mijn ogen een echte carrièrevrouw. Mooie corporate loopbaan en nu al een paar jaar een eigen topbedrijf. Nienke is een begrip in Nederland als het gaat om klantbeleving. Ik voel me een beetje geïntimideerd om als kleine zelfstandige zo een powervrouw te gaan interviewen.

 

We spreken we af bij Nienke thuis en ook al woont ze op 5 minuten fietsafstand, toch lukt het me om 5 minuten te laat te vertrekken, goed begin. Maar zodra we aan tafel zitten begint het gesprek gelijk heel gemakkelijk. Wat een leuke vrouw!

Opgegroeid op Texel, is Nienke echt een eilandse, toch heeft ze altijd het gevoel gehad daar niet te horen. Ze wilde graag reizen en ontdekken.

 

Ik wilde naar de overkant. Ik heb altijd een voorwaartse beweging nodig, van A naar B gaan. En je komt alleen van A naar B als je iets doet, ik ben een enorme doener. Daarnaast ben ik een activist, ik kom op voor waar ik in geloof. Ik bestrijd onrecht en ongelijkheid. Die twee eigenschappen, plus het feit dat ik lang ben, zorgen ervoor dat ik opval.

 

Haar jeugd was fijn en veilig. Dus maakte ze ook altijd veilige keuzes. Na de opleiding HEAO Internationale Marketing is ze in de sales gaan werken. Ze wilde graag ooit een universitaire titel, en directeur worden, want dan heb je de touwtjes in handen. Maar ze wilde dan wel weten hoe alles werkt, dus startte ze onderaan bij PTT Telecom in een salesfunctie en daar is ook haar fascinatie voor het klantcontact vandaan gekomen.

Na een aantal jaar en na de geboorte van haar dochter begon ze bij Fortis ASR. Daar heeft ze 13 jaar gewerkt, wederom begonnen in de sales.

Op een gegeven moment dacht ik: nu ben ik volwassen genoeg. Ik heb veel gezien van klanten en marketing, nu kan ik wel manager zijn. Nu snap ik waar het over gaat.

 

Ze was toen 32 jaar. Na overleg met haar coach binnen het bedrijf is ze gaan netwerken met verschillende mensen. En binnen 3 weken werd ze benaderd voor een managementfunctie. Daarna volgde een functie in de IT en was ze verantwoordelijk voor 100 mensen. In die functie heeft ze heel veel geleerd.

 

Ik zat op een dag met een collega te praten. We hadden het over geld en toen kwam ik erachter dat hij bijna 1000 euro in de maand meer verdiende dan ik. Ik ben heel praktisch, ik werk hard en ik verwacht dat ik daar ook voor word beloond. Maar dat is niet zo. Dat was een harde les en kwam ik erachter dat ik het helemaal niet zo slim deed. Ik werkte wel hard, maar kwam niet goed voor mezelf op.

 

Dit motiveerde haar om te leren onderhandelen en hoe je als vrouw staande te houden in de corporate wereld. Vooral om te leren het spel te spelen en het slimmer te doen.

Ze heeft toen onder andere geleerd:

  • Spreek je ambitie uit, en dan niet de volgende kleine stap, maar functies daarna.
  • Maak van een mug geen olifant en kies je strijd
  • Onderhandel over geld, maar ook over de kleine dingen

 

Gedurende die tijd, ging ze haar MBA halen. Die universitaire titel wilde ze toch echt wel. Ook weer een kwestie van doen. Ze had een goede baan, een dochter en nu ook een studie. Gescheiden van de vader van haar dochter, deed Nienke de studie als haar dochter bij haar vader was en in de avonduren. Funest voor haar sociale leven, maar als je iets wilt, dan ga je ervoor. Zo ontstaan er veel dingen in haar leven.

Nog zo’n bijzonder moment:

Met een vriendin was ik op vakantie in Dubai, we lagen aan het zwembad en ze vroeg me: “Wat zou je eigenlijk het allerliefste willen doen?” Zonder na te denken zei ik meteen: “Dan ben ik spreker.”

De start van een nieuwe droom.

 

 

Bij Fortis ASR was een grote reorganisatie gaande en er waren 6 functies voor Adjunct Directeuren beschikbaar.  Nienke vond de positie leuk, de inhoud niet. Maar dacht ze, dat regel ik wel aan als ik daar zit. Ze kreeg de baan niet, en ging op zoek naar een nieuwe uitdaging. Ze ging aan de slag bij KPN als manager Customer Experience. Wel weer bij een corporate bedrijf, maar in een vakgebied wat ze heel gaaf vond en enorm in ontwikkeling was. Ze ging meteen weer aan de slag, een plan maken, met mensen praten. Ze boekte goede resultaten en sprak op congressen.

 

Een belangrijk moment voor Nienke was in 2014, ze had net dit loft appartement gekocht. Het was nog helemaal leeg, maar ze wilde er graag slapen. Dus een luchtbed gekocht en die avond las ze op social media dat een oud-collega was overleden. Een collega waar ze het goed mee kon vinden. Hij zei altijd ‘Durf je te dromen en leef je je droom?’.

Ik zat hier in mijn eentje op dat luchtbed met een fles wijn en een zak chips. Het regende heel hard. Wat is mijn droom? Ik wist het niet. Ik was 42, had een goede baan, een dikke vette lease-auto, een secretaresse, maar was dat dan mijn droom? Het was heel stil in mij.

Zoekend naar het antwoord, pakte ze een wit vel papier en schreef de elementen van haar droom op. Daaruit bleek, die droom van toen; ze wilde gaan spreken en meer bedrijven helpen. Natuurlijk waren er angsten: financieel, kan ik het wel, durf ik het wel. Maar de praktische kant van Nienke streepte alle bezwaren weg. Dat was op vrijdagavond en op maandag zegde ze haar baan op.

 

Dat was eind mei en toen werd het 1 januari. De start als ondernemer. Ze had zichzelf doelen gesteld voor het eerste jaar: 10 keer spreken, waarvan één keer in het buitenland. In juni had ze haar doel al behaald. Wel moest ze alles zelf uitvinden: offertes maken, website en marketing. Met alleen spreken kon de schoorsteen ook niet roken. Hoe kon ze zichzelf echt als expert neerzetten? Interimmanagement kon niet in combi met het spreken, dus koos ze voor consultancy.

Nu zijn we 3,5 jaar verder en wordt ze in Nederland gezien als een van de leiders op het gebied van Customer Experience. Ze geeft les op Nyenrode, ze heeft een eigen masterclass ontwikkeld en is ze een van de 9 mensen op de wereld die anderen mag opleiden tot Certified Customer Experience Professional. Ze spreekt over de hele wereld, vorig jaar in Australië en Brazilië, in September in Mexico. De laatste ontwikkeling is een eigen game die ze heeft ontwikkeld met een business partner,  (een workshop in de vorm van een bordspel: gamification richting klantgerichtheid). En dat allemaal in 3,5 jaar tijd.

 

Het gaat echt onwijs goed. Het leuke is dat ik wel altijd met partners werk. Voor elk onderdeel werk ik met andere mensen samen en ik heb een assistente, dus het ondernemerschap is nooit eenzaam.

 

Natuurlijk heeft Nienke ook haar tegenslagen gehad en vooral binnen de corporate wereld. Maar ook bepaalde samenwerkingen als ondernemer die niet lekker liepen en waar ze afscheid van heeft moeten nemen. Dat zijn lessen die erbij horen. Wat past wel en wat past niet? Stevige keuzes met risico’s, die niet makkelijk zijn, maar achteraf zo logisch blijken.

 

Die beweging en naar de overkamt komen, dat is iets waar ik nog elke dag mee bezig ben. Hoe zorg ik dat bedrijven klantgerichter worden? Nu denk ik wel: Wauw, ik leef mijn droom. Vorig jaar naar Brazilië, dan wordt ik businessclass ingevlogen, je slaapt in een penthouse suite en daar word ik nog goed betaald ook!

 

Als ik vraag of ze nu nog dromen heeft, wil ze het leven blijven leven als ze nu heeft. Nienke wil de wereld mooier maken voor medewerkers en klanten. Door te doen en te blijven inspireren. Of het nou op LinkedIn is of op een podium.

Na het gesprek maken we de foto’s, eerst bij haar thuis en dan gaan we naar buiten, de stad in, Utrecht past bij Nienke en Nienke past bij Utrecht. En zo ook Nijntje: ook Utrechts en in een jurk. En Nijntje is ook een doener, net als Nienke.

 

Ik ben een survivor en een doener. Ik heb dit opgebouwd, alleen. Je moet veel hordes over, en niet lang blijven plakken. Soms stil staan, maar veelal  bezig zijn met de beweging naar voren. Ik zie een beer pas als deze recht voor mijn neus staat, ik ga hem niet vooraf bedenken.

 

Dat tekent Nienke. Niet teveel zorgen maken over de dag van morgen, maar bewegen naar de dag van morgen.

 

Meer weten over Nienke:
https://nienkebloem.nl/